Corona en jouw huurautoreservering - alle antwoorden op een rij
Omdat ‘het nieuwe normaal’ bestaat uit landen die steeds van kleur (en dus regels) wisselen, snappen wij als geen ander dat jij en je klant met vragen kunnen zitten. Wil je een huurauto voor je klant reserveren, maar vraag je je af wat de (hygiëne)maatregelen zijn en hoe het zit met veiligheid? In deze FAQ helderen we alles voor jou en je klant op. Ook beantwoorden we alle vragen over het wijzigen of annuleren van een reservering wanneer de vakantieplannen wijzigen door corona.
Is het huren van een auto veilig voor mijn klant?
Juist nu is een auto huren heel veilig. Je klant reist met het eigen gezelschap in een afgesloten ruimte: de huurauto. Zo beleeft je klant toch een zorgeloze én veilige vakantie en kan hij op zoek naar de mooie plekjes, weg van de massa.
Bij Sunny Cars hebben we goed nagedacht over hoe we autohuur zo veilig mogelijk kunnen maken. Zo zijn er door de lokale wagenparkaanbieders de nodige hygiënemaatregelen getroffen. Deze hebben we inzichtelijk gemaakt in de huurvoorwaarden.
Wat als een vakantiebestemming code rood is?
Zoals je van ons gewend bent, komen we jou als reisagent graag tegemoet. Juíst nu! Daarom mogen alle boekingen met een ophaalmoment binnen 6 weken en als die vakantiebestemming een rood gebied is, kosteloos geannuleerd worden. Het is dan namelijk niet mogelijk voor je klant om de huurauto op te halen. Je krijgt in dit geval zelfs de kosten van de Flexservice terug van ons.
Volg deze 3 simpele stappen om kosteloos te annuleren wanneer je klant de huurauto niet kan ophalen door code rood:
1. Annuleer de boeking via b2b.sunnycars.be
2. Stuur een e-mail naar info@sunnycars.be met de melding: annulering code rood
3. Wij zetten de annuleringskosten op 0 en je ontvangt een nieuwe 0-factuur
Wat zijn de mogelijkheden om een reservering te wijzigen?
Zoals hierboven beschreven is code rood een geldige reden om kosteloos te annuleren, mits het ophaalmoment binnen 6 weken is. Buiten deze periode zijn we ook flexibel, precies zoals je van ons gewend bent. Wijzigen bij Sunny Cars is namelijk altijd gratis. Dus wil je een bestaande reservering wijzigen? Geen probleem. Dat kan kosteloos, tot 1 dag voor huuraanvang (uiteraard wel op basis van beschikbaarheid).
Je kunt eigenlijk alles wijzigen in de reservering: de bestemming, de datum en de huurperiode. Voor veel bestemmingen zijn de tarieven al voor zomer 2022 bekend, genoeg mogelijkheden dus. Zijn er nog geen tarieven bekend voor de nieuwe reisperiode? Dan raden we je aan de reservering voor nu om te zetten naar een andere periode waar wel prijzen in het systeem staan en op een later moment de boeking nogmaals te wijzigen naar de daadwerkelijk gewenste huurperiode. Ook al wijzig je een reservering meerdere keren, dit blijft gratis.
Wat als mijn klant de reservering wil annuleren?
Annuleert je klant liever de reservering? Dat kan natuurlijk!
- Is je klant er op tijd bij en annuleert hij binnen de optieperiode van 14 dagen, dan is annuleren kosteloos
- Tot 5 dagen voor huuraanvang rekenen we € 75,- annuleringskosten
- Van 5 dagen tot 24 uur voor huuraanvang kost annuleren € 125,-
- 24 uur voor aanvang of wanneer je de huurauto niet ophaalt, wordt de gehele huursom in rekening gebracht
Is het ophaalmoment van je klant binnen 6 weken en is die vakantiebestemming een rood gebied? Dan mag je kosteloos annuleren.
Kan mijn klant ook gratis annuleren?
Jazeker! Maar alleen als de Flexservice is afgesloten voor die reservering. Daarmee kun je altijd tot 4 uur voor huuraanvang annuleren zonder annuleringskosten en zonder opgaaf van reden. Sluit bij iedere reservering dus altijd de Flexservice af, dan heb je maximale flexibiliteit!
Hoe kan ik wijzigen of annuleren?
De reservering annuleren kun je heel gemakkelijk zelf doen in onze B2B-tool onder het tabblad ‘boekingen beheren’.
Let op: wijzigen of annuleren kan alleen als de annulering aan ons is doorgegeven voordat de reservering ingaat. Hebben wij voor die tijd geen wijziging of annulering ontvangen? Dan blijft de reservering actief en verwacht de lokale wagenparkaanbieder dat je klant de huurauto ophaalt. Komt je klant de auto niet ophalen, dan wordt het een ‘no show’. Wij zijn dan genoodzaakt zijn om de volledige huursom door te belasten. Wij worden namelijk ook doorbelast door de lokale wagenparkaanbieder.
Hoe is de inrichting van de verhuurkantoren?
Wij werken alleen samen met betrouwbare lokale wagenparkaanbieders die deze situatie, net als wij, uiterst serieus nemen. Zo wordt op alle verhuurkantoren de afstandsregel in acht genomen, dragen de medewerkers handschoentjes en/of mondkapjes en zijn er meestal ook spatschermen geplaatst. Samen met onze lokale wagenparkaanbieders hebben we de getroffen hygiënemaatregelen in kaart gebracht. Een overzicht hiervan vind je in de huurvoorwaarden.
Voordat je de huurauto voor je klant reserveert, kun je in de huurvoorwaarden dus al nalezen hoe het er ter plaatse aan toegaat. Zo weet jouw klant precies wat hij bij het ophalen van de huurauto kunt verwachten.
Worden de huurauto's extra goed schoongemaakt?
Jazeker. Uiteraard worden alle huurauto’s na elke klant grondig gereinigd en worden met name de zogenaamde high touchpoints, zoals het stuur, de versnellingspook en de autosleutel extra gedesinfecteerd.
Kan mijn klant zelf iets doen om autohuur veiliger te maken?
Wij hebben dus al de nodige maatregelen getroffen, maar zelf kan jouw klant het ophalen van je huurauto nog zorgelozer en veiliger maken door te kiezen voor:
- Vooraf online registreren: kies je voor onze Online Check-in, dan registreer je je vooraf en ligt het ingevulde huurcontract ter plaatse voor je klaar. Je hoeft bij aankomst het huurcontract niet meer in te vullen en dat scheelt tijd. Zo heb je minder contact met medewerkers en zit je voordat je het weet op de weg.
- Wachtrij overslaan: in deze tijd sla je een eventuele wachtrij liever over. Met deze service hoeft je klant zich over een eventuele wachtrij geen zorgen te maken, want hij kan ter plaatse gebruikmaken van een speciale Fastlane. Zo breng je minder tijd door in het verhuurkantoor.
Met hoeveel personen mag mijn klant in de huurauto?
In verschillende landen geldt er een afstandsregel. Dat betekent dat als je niet met een gezin met kinderen reist, je afstand dient te houden. Deze regel geldt ook in de huurauto. Houd daar dan ook rekening mee bij het reserveren van de huurauto voor jouw klant. De regels verschillen per land en kunnen tussentijds ook wijzigen. Check voor vertrek goed wat voor regels er gelden op de vakantiebestemming van je klant. De afstandsregels voor onze autohuurlanden lees je op onze Reisinformatiepagina. Heb je hulp nodig bij het kiezen van de juiste huurauto? Neem dan contact op met onze autohuurexperts. Zij voorzien je van een passend advies!
Moet mijn klant in de huurauto een mondkapje dragen?
De maatregelen kunnen per bestemming verschillen. We raden aan om goed te checken wat voor regels er op de vakantiebestemming van jouw klant gelden. Je vindt deze informatie terug in de huurvoorwaarden.
Wat gebeurt er met mijn kortingscode en/of Sunnies als een reisagentenboeking wordt geannuleerd?
Had je bij het reserveren van je eigen huurauto een kortingscode gebruikt? Wees gerust: deze kortingscode vervalt niet! Na het annuleren komt deze kortingscode weer vrij en deze kun je gewoon gebruiken voor een nieuwe boeking. Je hoeft niets te doen om deze kortingscode terug te krijgen, dat gaat allemaal vanzelf.
Wat gebeurt er met een kortingscode van een klant na annuleren?
Heeft je klant bij het reserveren van de huurauto een kortingscode ingewisseld? Na het annuleren komt deze kortingscode weer vrij. Je hoeft hiervoor niets te doen. Je kunt de code van je klant onder de originele voorwaarden inwisselen op een nieuwe reservering. Let op: het is mogelijk dat de geldigheidsduur van de code vervallen is tegen de tijd dat je een nieuwe reservering maakt. Daar kunnen wij helaas niets aan doen.
Aangepaste openingstijden en noodnummer
Onze autohuurexperts staan 7 dagen per week voor je klaar van 09:00 tot 20:00 uur.
Deze pagina is voor het laatst geüpdatet op 06-05-2021 om 15:09 uur